UX research och design – med hjärta och helhetstänk.
Oavsett din bransch, är 100% av dina användare människor. Människor med behov, frustrationer och önskningar. Människor som vill bli sedda och förstådda. Som vill ha lösningar anpassade efter dem – inte vice versa. Just därför gör vi UX research.
UX reserach och UX design handlar inte bara om “snygga knappar” eller “jäkligt fräcka animationer”. UX handlar om att förstå användares behov och förväntningar, med stor empati. Att kartlägga dem, analysera dem, återkomma till dem. Det är så vi skapar digitala tjänster som människor blir kära i. På riktigt.
Som psykolog är jag expert på mänskligt beteende. Och jag har, på ett sätt, jobbat med design i hela mitt yrkesliv – om vi med “design” menar “lösningar som gör folks vardag bättre på något sätt.
Nu vill jag designa den digitala framtiden. Vad säger du, ska vi kroka arm och göra det tillsammans?

Vill du fatta dina användares pains?

Design sprint: att kötta från idé till prototyp på 5 dagar.
Ska ni bygga en ny app som kommer att “totalt vända upp och ner på XYZ-marknaden”? Göra om er hemsida, vässa er webbshop?
Önskar ni att ni hade ett trollspö som gjorde det på cirka ingen tid alls?
Ingen fara. Trollspöt heter design sprint. Metoden, som utarbetats hos Google Ventures, tar er från luddig idé till prototyp (som ni lägger framför riktiga användare) på bara 5 dagar. Den använder UX research för att förstå och utgå från användarens behov.
Jag faciliterar. Ni tänker. Jobbar. Svettas. Gråter (ibland). Och går ut efter fem dagar med känslan av att ni är oövervinnerliga.
Förresten, här en artikel jag skrev på Medium om design sprints: What I Like About Design Sprints, As An Organizational Psychologist (Medium)
Utbildningar och workshops som vässar er inom UX
Vilket värde kan ett användarcentrerat förhållningssätt ha för oss? Hur kan vi bättre förstå och förutsäga våra användares beteenden? Vad behöver UX:are kunna om intervjuteknik? Är UX research inte bara…dyrt och onödigt?
Såna här teman, som höjer ert företages “UX-mognad” och göra er vassare i konkurrensen om användarna, kan jag utbilda om tillsammans med er.
Sedan 2015 har jag jobbat som utbildare och konsult. Jag har hållit föreläsningar, faciliterat workshops och skrivit böcker. Stora och små företag och organisationer har levlat upp tillsammans med mig.
Så vad säger du…är det er tur nu?

Kom igen så bokar vi en kaffe, vettja!
Jag finns i Göteborg. Och på Zoom.
